Rugklachten

Voor het behandelen van rugklachten is het belangrijk om te weten waar de pijn vandaan komt. Enkele mogelijkheden zijn klachten vanuit de tussenwervelschijf, vanuit de spieren of door slijtage. Iedere klacht geeft weer andere symptomen. Zodra we weten wat de pijnbron is, passen we hier onze behandeling op aan.

Pijn veroorzaakt door tussenwervelschijven
Pijn vanuit een tussenwervelschijf wordt vaak veroorzaakt door veel zitten en een verkeerde houding. Bij een natuurlijke houding is de rug hol. Door ons werk en gewoontes zitten veel mensen in het dagelijks leven met een bolle of te rechte rug. Daardoor verandert de druk op de tussenwervel. Mensen met dergelijke klachten zijn vaak ’s ochtends erg stram en kunnen zich moeilijk omdraaien in bed. Andere klachten zijn moeite hebben met opstaan uit een stoel, lang zitten of de veters strikken. Soms schiet de pijn er ineens in, vaak met een gebukte houding zoals bij het uitruimen van de vaatwasser. De pijn kan in uw rug zitten, maar ook uitstralen naar uw benen.

Spierrugklachten (Ischias)
Een andere oorzaak van rugpijn is spierverkramping. De zenuw vanuit de rug loopt door de bilspier naar onze benen. Als een spier in de bil verkrampt komt die zenuw klem te zitten wat veel pijn geeft. Deze pijn kan ook uitstralen naar het been.

Lage rugklachten
Lage rugklachten worden ook wel spit of lumbago genoemd. Het is niet altijd duidelijk hoe lage rugklachten ontstaan. Mogelijk zijn overbelasting en/of een verkeerde beweging of houding een oorzaak. In sommige gevallen kan er sprake zijn van een hernia. Bij lage rugklachten heeft u pijn in uw onderrug die kan uitstralen naar uw bil of been. Vooral lang staan of zitten, maar ook bewegen, kan pijnlijk zijn.

Onder andere de volgende factoren kunnen de kans op rugpijn vergroten:

• te weinig lichamelijke activiteit;
  • lang in één houding zitten of staan (bijvoorbeeld repeterend werk);
  • plotselinge, hevige inspanningen;
  • blootstelling aan veel trillingen (bijvoorbeeld door trillende voertuigen of machines);
  • overgewicht;
  • stress.

Afspraak maken

U wilt een afspraak maken bij Fysiotherapie Mike Soyer. Via onderstaand formulier kunt u uw gegevens invullen. Wanneer het formulier in goede orde door ons is ontvangen, nemen wij op werkdagen binnen 1 uur contact met u op om een afspraak met u te maken. Voor een goede afhandeling van uw aanvraag, dient u alle velden zo volledig mogelijk in te vullen.