Enkel- en voetklachten

Lopen is vanzelfsprekend, maar door enkel- en/of voetklachten kunt u ernstig belemmerd worden in uw mobiliteit. Waar het u eerst geen moeite kostte om een wandeling te maken kan door een pijnlijke voet of enkel een behoorlijke opgave worden. Voet en enkelpijn komen erg veel voor. 75% van de Nederlandse bevolking kampt wel eens met voet- en enkelklachten.

Oorzaak en ontstaanswijze
Klachten aan uw voet of enkel worden voornamelijk veroorzaakt door een verkeerde beweging, overbelasting of een val. Tevens kan een verzwikte of verstuikte enkel (door het wandelen of sporten), een gescheurde enkelband of een overbelasting van de pezen in de voet en enkel zorgen voor klachten. Ook het regelmatig dragen van hoge hakken kan de kans op voet- en enkelklachten vergroten. De klachten kunnen ook het gevolg zijn van een medische aandoening zoals artrose of reuma.

Klachten en verschijnselen
Voet- en enkelklachten uiten zich door stekende pijn en gevoeligheid bij het aanraken van de pijnlijke plek. Tevens kan er op die plaatsen roodheid en zwelling aanwezig zijn. Tevens kunt u moeite hebben bij het bewegen van de voet of enkel, deze kunnen namelijk stijf aanvoelen.

Hielspoor
Hielspoor is een verkalking onder de hiel, bij de aanhechting van de pees die naar de voorvoet loopt. Hielspoor hoeft geen klachten te geven, maar kan bij overbelasting wel een ontsteking in de peesplaat veroorzaken. Deze ontsteking geeft een hevige, aanhoudende pijn onder de voet, bij de hiel. Hoe langer hielspoor onbehandeld blijft, hoe moeilijker u er vanaf komt. Hielspoor verdwijnt bijna nooit spontaan maar is goed te behandelen. Zorg wel dat u op tijd de klachten herkent en rust houdt. Probeer lopen, rennen en staan in eerste instantie zoveel mogelijk te vermijden.

Afspraak maken

U wilt een afspraak maken bij Fysiotherapie Mike Soyer. Via onderstaand formulier kunt u uw gegevens invullen. Wanneer het formulier in goede orde door ons is ontvangen, nemen wij op werkdagen binnen 1 uur contact met u op om een afspraak met u te maken. Voor een goede afhandeling van uw aanvraag, dient u alle velden zo volledig mogelijk in te vullen.