De Fysiotherapeut
Parkweg 294 Voorburg
Bel mij
Aangesloten bij:
KNGF, NVMT, CKR, NVFS, NVFL.

Beweegprogramma Oncologie (Kanker)

Bewegen en kanker

Als u behandeld bent voor kanker kan het zo zijn dat u –ondanks dat u nu niet meer in behandeling bent- toch nog restverschijnselen aan de behandeling hebt overgehouden. U denkt misschien dat het beter is om lichamelijke activiteiten te vermijden en daarmee uw klachten, zoals bijvoorbeeld vermoeidheid, te verminderen, maar het tegenovergestelde is waar.

Het is juist extra belangrijk dat u blijft bewegen als u kanker hebt gehad. Als u minder beweegt, treden risico’s en klachten eerder op en uw mogelijkheden nemen steeds verder af. Weet u dat slechts 30 minuten per dag bewegen al veel verschil maakt?

Speciaal voor mensen die behandeld zijn voor kanker is in onze fysiotherapiepraktijk een beweegprogramma ontwikkeld. Tijdens het programma begeleidt een fysiotherapeut met specifieke deskundigheid op het gebied van kanker u op een verantwoorde manier naar een actieve leefstijl.

Wat levert een beweegprogramma u op?

Mensen die behandeld zijn voor kanker zijn gebaat bij het herwinnen en onderhouden van een actieve leefstijl. Positieve effecten op de kwaliteit van leven van een actieve leefstijl zijn aangetoond; het draagt bij aan de overlevingskans en het kan een aantal risicofactoren voor (het terugkeren van) kanker verminderen. Ook vermindert het het risico op andere chronische aandoeningen, zoals hart- en vaatziekten. Bovendien voelt u zich fitter, waardoor uw kwaliteit van leven verbetert!